De kerk - Geschiedenis
Opgedragen aan Sint Job, de bijbelse heilige, wiens standvastige geloof de Heer wilde testen, is de kerk gewijd aan de nagedachtenis van de laatste tsaar van Rusland, keizer Nicolaas II, wiens geboortedatum samenvalt met het feest van Sint Job, en die van de keizerlijke familie, afgeslacht door de communistische macht op 17 juli 1918.
De kerk wil ook een gedenkteken zijn voor de slachtoffers van de revolutie en burgeroorlog in Rusland, die zijn gevallen sinds de overname door de bolsjewieken in oktober 1917.
Deze intentie wordt opgeroepen door de vier grote gedenkplaten links en rechts van de iconostase. Twee plaatsen aan de rechterkant noemen de leden van de vermoorde keizerlijke familie, terwijl die aan de linkerkant zijn gewijd aan de geestelijkheid, de monniken en aan alle slachtoffers 'van wie de Heer de namen kent'.
Rondom het altaar zijn in de muur ingebouwde plaquettes met de namen van meer dan honderdtwintig bisschoppen die door de communisten zijn gemarteld en ter dood gebracht.
Andere naamborden die de muren van de kerk sieren, werden geplaatst op verzoek van een aantal families die op tragische wijze een van hun leden verloren tijdens de revolutie en de burgeroorlog 1917-1921, van wie de meesten geen christelijke begrafenis kregen.
Het initiatief om de kerk te bouwen dateert uit 1929 en het was in hetzelfde jaar dat fondsenwerving begon onder Russische emigranten over de hele wereld om de bouw en inrichting te financieren. Ook de koningshuizen van Joegoslavië en Bulgarije hebben gehoor gegeven aan de oproep, evenals de gemeente Ukkel.
Het project is ontworpen door een commissie van architecten gespecialiseerd in de geschiedenis van de Russische religieuze architectuur, voorgezeten door Prof. Okouneff van de Universiteit van Praag. Alle tekeningen zijn gemaakt door de architect-schilder Nicolas Iselenov die ook verantwoordelijk was voor het toezicht op de uitvoering van alle artistieke details van het project. Nicolas Iselenov is ook de schilder van enkele iconen die in de kerk worden bewaard.
De eerste steen werd gelegd in 1936; in 1939 waren de werken bijna voltooid. Na een onderbreking als gevolg van de Tweede Wereldoorlog werd in 1946 het werk hervat en vond de plechtige inwijding van de kerk plaats op 1 oktober 1950.
De kerk valt onder de jurisdictie van de Bisschoppensynode van de Russisch-orthodoxe kerk in het buitenland, met het hoofdkantoor in New York, Verenigde Staten.
De Orthodoxe Kerk werd in mei 1985 erkend door de Belgische Staat.
De kerk - architectuur
De architectuur van de kerk is geïnspireerd op een beroemd model van de Russische religieuze architectuur van de zestiende eeuw, in de oude Russische stijl van Moskou: een van de twee kapellen van de kathedraal van de Transfiguratie van Christus in het dorp Ostrov, hieronder afgebeeld .
De kerk is verbonden met het gebouw - klokkentoren door een kleine kamer, gebouwd in 1975. De kerk wil ook een gedenkteken zijn voor de slachtoffers van de revolutie en de burgeroorlog in Rusland, die zijn gevallen sinds de overname door de bolsjewieken in oktober 1917 .
Aanzienlijke restauratiewerken ( see the photos) gesubsidieerd door het Ministerie van Monumenten en Landschappen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden uitgevoerd vanaf 2011-2012.
De Kerk-Iconografie
Binnen in de kerk is de iconostase, de grens tussen het heiligdom en het schip, bedekt met traditionele iconen geschilderd in de stijl van de zestiende eeuw door een van de beste schilders van iconen van Parijs, prinses Lvov.
Aan de linkerkant zijn de Allerheiligste Moeder van God, Aartsengel Michaël en Sint Andre Bogoliubov wiens feestdag samenvalt met de dag van de moord op de keizerlijke familie.
Op de tweede rij stellen twaalf iconen de feesten van het orthodoxe kerkelijke jaar voor en tenslotte op de derde rij, aan weerszijden van het centrale beeld van de Verlosser, naast de Moeder Gods en de apostelen Petrus en Paulus, zijn enkele van de grootste heiligen. van de Russisch-Orthodoxe Kerk.
De meeste iconen zijn geschonken door particulieren ter nagedachtenis van hun familieleden wiens namen op de achterkant van elk icoon staan. Het fresco van de Heilige Moeder van God "Orante", geschilderd in de apsis, is het werk van Nicolas Iselenov.
Aan de rechterkant van de iconostase verzamelt zich een luik van iconen (kiot) rond het symbool van de Allerheiligste Moeder van God Feodorovskaya, patrones van het Huis van Romanoff, iconen met de achternamen van alle leden van de keizerlijke familie.
Links van de iconostase vertegenwoordigt een groot drieluik geschilderd door Archimandriet Cyprianus alle heiligen van Rusland. Dit icoon werd geschilderd lang voor de heiligverklaring van de keizerlijke familie en van alle nieuwe martelaren van Rusland door de Russisch-orthodoxe kerk buiten de grenzen in 1981.
De iconostase scheidt het altaar van het middelste deel van de tempel, iconen in de stijl van de 16e eeuw. Naast de Royal Gates zijn de iconen geschilderd door de beroemde iconenschilder Prinses Lvova uit Parijs. De meeste iconen zijn geschonken ter nagedachtenis aan de overleden familieleden van individuen, hun namen staan op de achterkant van het icoon.
De iconen van de Koninklijke Deuren van de Aankondiging en de vier Evangelisten zijn geschilderd door N.I. Genezen, architect van de tempel. Boven de koninklijke deuren de icoon van het Laatste Avondmaal
Rechts van de koninklijke deuren staan de iconen van Christus de Verlosser, de aartsengel Gabriël en St. Job, wiens feest samenvalt met de verjaardag van keizer Nicolaas II
Links van de koninklijke deuren staan de iconen van de Moeder van God, de aartsengel Michaël en St. Andrew Bogolyubsky, wiens feest samenvalt met de dag van de moord op de koninklijke familie.
Boven het altaar "Indestructible Wall", een fresco geschilderd door N.I. genezen. een kopie van het mozaïek van de St. Sophia-kathedraal in Kiev.
Rechts van de iconostase bevindt zich een grote icoon met de icoon van de Feodorovskaya Moeder Gods, Beschermvrouwe van het Huis van Romanov, met de icoon van de Wederopstanding van Christus en aan de zijkanten van de icoon van de Hemelse Beschermheren van de leden van de Koninklijke familie.
Links van de iconostase staat een grote opvouwbare van pater Archimandriet Cyprianus "All the Saints in the Russian Land Resplendent" aan de linkerkant in de opvouwbare "Baptism of Russia" aan de rechterkant van de "New Martyrs of Russia".
Dit boek is geschreven vóór de verheerlijking van de koninklijke familie en de nieuwe martelaren door de kerk in het buitenland in 1981.
In the second row there are twelve icons of the twelfth holidays.
1 | Lof van de Maagd |
2 | Geboorte van de Heilige Maagd Maria |
3 | Aankondiging van de Heilige Maagd Maria |
4 | Leidt naar de kerk van de Allerheiligste Theotokos |
5 | Hemelvaart van de Heilige Maagd Maria |
6 | Bescherming van de Heilige Moeder van God |
7 | Zondag |
8 | Golgotha |
9 | Transfiguratie |
10 | Intocht van de Heer in Jeruzalem |
11 | Doop |
12 | Kerstmis |
In de derde rij van de icoon van de Verlosser, de Moeder van God, de Voorloper en Doper van de Heer Johannes, de apostelen Petrus en Paulus en de belangrijkste heiligen van de Russisch-orthodoxe kerk. |
1 | St. Alexander Nevsky |
2 | St. grote martelaar Panteleimon |
3 | St. Johannes de Evangelist |
4 | apostel Petrus |
5 | Aartsengel Michaël |
6 | Moeder van God |
7 | Savior |
8 | Johannes de Doper |
9 | Aartsengel Gabriël |
10 | Apostel Paulus |
11 | St. Nicholas |
12 |
St. George de Overwinnaar |
13 | St. Vladimir |
iconografie - Iconen
Onze parochianen merkten dat de icoon van St. Spyridon werd gereinigd, St. Spyridon (270-348) was de bisschop van de stad Trimifunt op Cyprus in de 4e eeuw. In het begin van zijn leven was hij herder, daarna, volgens de legende, bisschop, deelnemer aan het concilie van Nicea (325). Sinds 1456 rusten zijn relieken op Corfu, en zijn rechterhand in Rome.
Veel wonderen worden aan hem toegeschreven, zoals bijvoorbeeld in tijden van hongersnood hielp hij een arme boer die niets had om tarwe (zhito) voor voedsel te betalen. Hij wendde zich tot de rijke man en beloofde de schuld na de oogst met rente terug te betalen, maar hij eiste goud voor de zekerheid van deze zhit. Toen riep de boer de hulp in van St. Spyridon, en hij, die zelf geen geld had, veranderde de slang in goud.
De boer kon tarwe kopen van de rijke man. En onmiddellijk na de oogst kocht de boer het goud en gaf het terug aan de heilige, die het goud weer in een slang veranderde. Dit wonder wordt onder meer genoemd in het troparion aan de heilige: "Gij hebt de slang in goud veranderd."
De icoon werd aan de kerk geschonken door oud-leerlingen van het Corps of Pages, een militaire school in St. Petersburg, opgericht op 12 december 1802 (volgens de oude stijl) op de dag van St. Spiridon. Het Page Corps bevond zich in het Vorontsov-paleis - de residentie van de Ridders van Malta onder Paulus de Eerste, die de Grootmeester van de Orde van Malta werd nadat het bevel uit Malta was verdreven. Daarom staat het Maltese kruis - het werd gedragen op de vorm van pupillen - onderaan het icoon vermeld.
Sint Spyridon wordt gevierd op 12/25 december.